Wednesday, October 6, 2010

Perjuangan Bangsa

Saban hari, ramai diantara kita sering memburuk-burukkan Melayu sedangkan pada kad pengenalan mereka tertera bangsa MELAYU. Saya begitu hairan melihat tred ini berlaku. Apabila ditanya, tanpa menjawab persoalan terus bercerita mengeluarkan ayat-ayat al-quran mengenai kepentingan ISLAM. Saya sebagai umat ISLAM bukannya menafikan kepentingan ISLAM, betul apa mereka katakan dan saya menyetujui bahawa ISLAM adalah tunjang kehidupan namun persoalan saya tidak dijawabnya dan apabila saya bertanya kembali tentang perjuangan bangsa MELAYU saya dituduh bersikap assobiyah, racist, dan sebagainya. Mereka sedar dan tahu bahawa bangsa mereka sedang membusuk namun hanya berpeluk tubuh dan menambah lagi dengan memburuk-burukan lagi bangsa mereka.


Salahkah saya sebagai umat ISLAM berbangsa Melayu ingin melihat bangsa saya mencapai kegemilangan seperti mana suatu ketika dahulu?
Salahkah saya sebagai bangsa Melayu mempertahankan bangsa saya sendiri yang diburuk-burukkan saudara-saudara ISLAM malahan sebangsa dengan saya?
dan..
Salahkah saya sebagai bangsa Melayu yang sedar ingin menyeru kepada mereka yang dikad pengenalan mereka tertera bangsa Melayu untuk BERSATU?


Saya tinggalkan untuk kita sendiri menjawabnya. Saya terbaca beberapa artikel dan pendapat mengenai 'Perjuangan Bangsa' .




'Presiden PAS kedua, Allahyarham Dr. Burhanuddin Al-Helmi, di dalam salah satu penulisannya pernah menempelak mereka yang menganggap perjuangan KEBANGSAAN, seperti perjuangan KEBANGSAAN MELAYU itu sebagai ‘asobiyyah’. Bagi beliau, ‘asobiyyah’ itu bukan bermakna ‘bangsa’ atau ‘kebangsaan’, tetapi ialah ‘sikap taksub’ terhadap sesuatu kumpulan.'
 


Dari apa yang saya dapat faham dari huraian beliau, sekiranya berlaku ‘sikap taksub’ berlebihan di dalam sebuah parti yang bernama PARTI ISLAM sekalipun, ia boleh membawa kepada gejala ‘asobiyyah’ yang dilarang oleh Islam.

 


'Malah, Presiden Ketiga PAS, Allahyarham Datuk Hj Mohd Asri pun berpegang teguh kepada perjuangan Melayu/Islam. Bagi beliau, Islam hanya boleh ditegakkan di mana bahagian dunia oleh kelompok-kelompok dan bangsa-bangsa tertentu. Di awal penyebaran Islam, bangsa Arab adalah pendukung utama obor Islam. Sementara di Asia Tenggara, Islam diletakkan di suatu tempat yang tinggi, secara umumnya, oleh bangsa Melayu.'



Ayuh BERSATU membina UMMAH!!

No comments:

Post a Comment